Followers

FASHION

Assalamualaikum :)

so, today i want to story about fashion . most people tahu fashion kan . hee . sekarang ni orang tengah sibuk fashion jilbab , eh apa tu . yang fatin liyana pakai tu . and hana tajima's style . you know , emm  kakak aku cakap pashmina style . yang pakai shawl lilit-2 sampai nak terbelit tuu . ha camtula ..

well , lets talk about development of tudung in our world . i mean MALAYSIA
okay. anda harus fokus kepada tudung yea! TUDUNG ,bukan pemakainya . kerana pemakainya sangat cantik dan bakal membutakan mata anda jika tenung lama-lama . OKAY 
most people know that kind of tudung called as Tudung Bawal or Tudung Lipat 3segi or Tudung Cotton Lembut blablabla. macam-macamlah sampai aku pun dah tak tahu mana satu nama sebenar tudung ni . lain tempat lain nama dipanggil.
dulu . masa dulu-dulu la orang gila tudung ni ,cari tudung macam ni dekat seluruh pasar malam,pasar murah ,masjid india . macam-macam la.. yang dah pakai tudung tu dah confimr-confirmlah perempuan asli . bukan mak nyahh atau pun pondan. pondan mana ada pernah pakai tudung ,gila ke . caman nak jual body? ahakss . pasal apa orang pompuan dok gila tudung ni? tau ?
  1. kelembutannya tak dapat disangkal . kau tahu tak tudung macam ni lembut pakai, kalau ada yang jenis lembik tu dia ambik lagi lembik , nampak mcam cantik tau . tak tahu nak kata macam mana tapi memang diorang suka style yang macam tu . lagi satu , kalau tudung macam ni lembut ,dorang akan lilin sampai jadi keras . Bila dah jadi keras , kan boleh bentuk-bentuk jadi macam tajam sikit . Handsome macam Mail Lambung gitu kan .
  2. Batu-batu mahal . Ini bukan batu nisan , tp batu permata macam mutiara hambekk kauu . haa . ada setengah tudung tu yang batu dia satu line .dua line , tiga line . 
  • BATU SATU LINE : Kebanyakan yang satu line ni orang pakai buat pergi pasar , pergi main bola tampar (tetibe) , buat basan-basan je . haa.. kalau macam nak pergi dating dengan pakwe ,ala setakat taman depan rumah ,haa. dia sarunglah tudung ni . Harga lebih kurang RM 18 - 25
  • BATU DUA LINE : Tudung yang jenis ada batu dua line ni kira macam naik pangkat sikit , harga dia pun naik pangkat jugak. berat lah jugak ,aku pernah pakai . sumpah berat . Biasanya orang pakai tudung ni pergi ceremony kahwin ke , nak uptown ke , dating dengan pakwe dalam panggung wayang (walaupun pakwe dia tak kesah nak tengok pun) . Harga lebih kurang dalam RM35
  • BATU TIGA LINE : pehh.. nak cakap kau, tudung yang batu macam ni ,mintak maaf cakap ,aku tak dan nak pakai . tak mampu nak pakai . dengan badan sekurus sekerempeng aku ni , tak adalah can nak pakai tudung macam ni . Kau bayangkan kalau yang dua line tu aku rasa macam nak migrain ,kalau yang tiga line ni . Masuk sepital barangkali~ Kalau pakai tudung berat-berat macam tu ,aku rasa jangan kata hujung kain tudung tu . dengan kepala-kepala aku sekali diheret ke tanah barangkali . Gara-gara mengusung tudung batu tiga line . memang berat. Harga dia pun agak berat jugak aku nak cerita . Dalam RM45 ke atas. Tengok atas kedai ,ada rasa simpati dan belas ataupun tidak
  
THEN . kita UP sikit kepada style shawl translate to malay selendang :)


    
yeah . Thats it . itulah yang aku cakapkan . selendang. Aku pun pakai jugak . Biasanya ,slendang macam ni pendek je ,yang pendek lilit senang , yang panjang ni biasanya lilit lilit tercekik . Tapi Alhamdulillah setakat ni tak ada cerita orang mati pasal tercekik lilit selendang dekat leher . fuuhh.. kalau tak ,selendang di banned kot dari dipakai . miahahahah..
baiklah, kalau selendang tu pendek kau berdosa , kau tunjuk dada
kalau selendang kau panjang , boleh lah ejas 2 bagi labuh . janganlah pakai cukup tak cukup je . :D
selendang tak banyak sangat , macam tak ramai sangat prefer guna ni ,katanya susah . tapi pada aku ,lagi senang pakai selendang macam ni . lilit dengan pantas tapi corak-2 nya cantik ya amat . kalau kau tak gosok pun selendang tu tak ada orang perasan pun sebab kau dah tarik bagi tegang . ngeh3 .

OKEH ! then kita up lagi sikit . now story pasal selendang jugak tapi ada skaf sebagai penambah hiasan . konon style . Fashion kan ? :P


ha . kau nampak tak skaf pink hitam tu? Masa ni memang ramai gila lah start borong selendang dekat masjid india (ceh aku buat tau) . Kadang-kadang skaf ni ,ada orang pakai dengan tudung dia sekali , tapi aku tak sebab tudungnya kecik dan singkat jadi aku padangkan dengan selendang aku yang labuh dan panjang , aku boleh lilit ikut suka hti nenek aku . kau kisah ke? tak perlu kisah sebab aku tak kisah pun kalau kau kisah .
Ramai yang pakai la style macam ni , kalau ada yang kreatif tu , dorang tambahlah bunga ke ,penyepit rama-rama ke . and there got this girl ,aku jumpa dia dekat Megamall Kuantan and dia gunakan cekak rambut  tu ,yang biasa orang pakai buat tarik rambut dia ke belakang ,taknak bagi rimas . Ha.. that one , dia memang kreatif aku tengok ,pakai mnda tu dekat tudung dia, and adalahblink2 dia tabur dekat tudung dia.  wa cakap lu,aku sakit mata tengok pasal liplap sangat. Camera phone aku pun tak boleh nak fokus siap bagi warning
"too much flash"

haha. aku bohong je :D

tapi,untuk pengetahuan ,kalau aku tak bagitau pun korang memang dah tahu . skaf ni takjual satu kaler macam aku pakai je , banyak kaler lain ,nak borong pi la pavilion ke , kt kl ke , masjid india murah-murah je . janga mai beli dekat kuantan ,mahal nak mampus ,mengalahkan nak jual emas . Gila kau .
memang best.

OKEH .
then terus pada kemajuan yang sekarang semakin hot dan semakin lah orang pakai dan semakinlah orang suka buat profile pic :D
TUDIAAAA!!


ahakss. ala-2 comel jugak aku ni? HAHA . kbai 
then,korang pun aku tahu ,tak heran pun . pasal korang sendiri dah start gunakan style macam ni ,sebab aku tengok dekat bandar tu, dah bersepah style macam ni . Ada yang jadi betol cam fatin liyana and hana tajma pun ada. jeles nyahh . pasal nyahh tak pandai nak ber-style cam korang :D
semua ni ,kakak aku punya kerja  dialah tukang pakai tukang segalanya .
dia sendiri bergaya macam ni . tengok ajalah profile pic dia . Kalau nak pergi mana-mana pun dia punya style macam ni lah gayanya .
tengok aja blog dia. 


HIJABILOLA.BLOGSPOT.COM


dialah penjana utama aku style macam ni
tapi . walau apapun gaya yang kakak aku bawak ,dia datangkan dalam hidup aku, dia pakaikan pada aku . aku tetap akan pakai ini

tak syak lagi dah . pergi mana pun ,jalan ke dating ke , bandar ke , lepak ke , main bola tampar ke . Inilah tudung aku pakai . Tak percaya? HAHAHA . kisah apa aku 
bukan aku taknak pakai tudung macam-2 gaya tu , TERINGIN JUGAK tapi tahap kemalasan aku yang KRONIK membuatkan aku tak terhadap nak pakai . Rasa macam buang masa jugak . Alaa. bentuk muka aku bukan berubah jadi sebujur sirih pun . Macam tu jugak ,tetap maintain cantik :D 
ahakkkss ..
see.. selalunya memang hitam lah aku pakai . Jarang pakai kaler lain. Hee

tell you what , no matter apa pun style or fashion tudung korang pakai . first , haruslah labuhkan di bahagian dada kerana itu aurat anda gadis :) . Second , baju jangan ketat walaupun syarat tudung yang kau pakai tu adalah nampak cantik kalau pakai seluar dan baju ketat-ketat. Tak payah dekk. tak payah . nanti mengundang nafsu kaum lelaki . Susah anda.
saya juga nasihatkan kepada diri saya kerana kadang-kadang tu kalau tergoda ,dengan godaan syaitan , memang sarung . Act, seluar tu tak ketat tapi badanku sudah gemuk . tidak punya wang banyak nak beli seluar baru . Masalah ekonomi . HEHE .(alasan walaupun betul) 

Jadi. Kita memang banyak fashion dekat Malaysia . Tapi aku jeles dengan orang Islam Arab . apa pun mereka tetap berkelubung menutup aurat.
aku teringin nak pakai macam tu , tp orang sekarang suka cekik duit ,jual baju macam tu bapak segala mahal. --'

p/s : aku memang saja pakai gambar aku tak letak gambar orang lain pasal aku nak tunjuk aku pun join gak perkembangan orang kita sekarang . :D 

sekian . kbai
Wassalam. 

0 komen romen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...