Followers

RESIPI CUPCAKE PERMINTAAN AKU #2

jadi nurul aqilah memang tak puas.ada je aku tak puas hati,semua kau nak kebas kan? semua kau nak perfect. huh

Assalamualaikum :)
haih..aku ni,suka sangat buat permintaan ..sebelum ni mintak boypren yang kaya,handsome,tinggi..aihh..lupo eih nak tambah ni.. nak mintak boypren yang pandai main gitar boleh tak? hehe.. dah pandai main gitar tu ,dah confirm-confirm kene pandai menyanyi ye tak? tapi,kalau kau jodohku tak pandai menyanyi,tak apa..biar aku yang nyanyi..kau tinggal request lagu,biar aku nyanyi.. HAHA.

Lepas tu,aku nak aku ni biar pandai memasak,jadi wanita melayu terakhir gitu..Eceh.. :D.. aku nak belajar buat cupcake pulak lepas ni sebab kakak aku buat cupcake..tak acilah kalau dia sorang je kan? aku nak jugak camtu...XD ..kakak den koba dia nak buat cupcake DOMOKUN..perempuan tu memang saja nak cari pasal dengan aku,apa aku boleh buat,aku pun nak jugak belajar buat cupcake..yang comel-comel macam domokun.. heee... nanti,boleh bagi dekat pakwe baru.. HAHA.. search punya search..google punya google..aku jumpa satu cupcake yang macam cute je aku nak buat.. hehe


act,untuk buat cupcake ni,korang tak perlukan banyak effort sangat..mudah je.. kalau nak lagi mudah,korang pergi je beli cupcake dah siap dekat secret recipe ataupun korang beli cupcake kosong,pastu korang hias segala macam yang korang suka dekat atas tu ^^
aku tengok cupcake ni cam sedap je..tetiba rasa mengidam macam orang mengandung.. HAHA
Resipi untuk buat icing cupcake atau kek.

 
Bahan-bahan ( utk kek dlm 20cm atau 30 pcs cupcakes )

1/2 cwn shortening
1/2 cwn butter
(kalau nak warna putih, guna 1 cwn shortening, tak perlu butter)

1 sudu kecil esen vanilla
4 cwn gula icing (ayak)
2 sudu besar susu segar atau air. (Kalau guna susu segar, kena pastikan kek disimpan dalam peti sejuk dan dimakan segera. Kalau nak tahan lama, guna air sahaja pun boleh)

Cara-cara
1. Pukul shortening hingga kembang. Masukkan butter dan pukul lagi sampai kembang. Masukkan esen vanilla dan pukul dengan kelajuan perlahan.

2. Masukkan gula icing sedikit demi sedikit sampai habis dan pukul lagi sampai gebu. Lepas tu masukkan susu segar atau air tadi. Pukul lagi sampai gebu dan putih.

3. Masukkan pewarna (guna pewarna serbuk) dalam bekas berasingan jika perlu.

 info from : cupcakes yummy!

nanti,aku rasa macam dah berjaya je buat,tunggu kakak balik lahh baru buat..hehe..nak buat sorang tak berani amik risiko sebab aku jarang masuk dapur.. HAHA.. kfine..
kak long,cepatlah balik,kita buat cupcake sesama makan sesama..aku bagi kat laki kau,kau bagi kat laki aku.. HAHA.. boleh?  :P 
kbai.

0 komen romen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...